Waarom?

Klassieke muziek voor jongeren

Als ik mijn leerlingen vraag wat ze van klassieke muziek vinden is het antwoord vaak: saai of stoffig, bedoeld voor oude mensen. De schoonheid, diepgang en complexiteit van de muziek wordt door deze doelgroep veelal ondergewaardeerd en niet begrepen. Toch zie ik in mijn werk als muziekdocent in het voortgezet onderwijs dat het bovenstaande niet geldt voor alle jongeren. Zowel in mijn eigen werksituatie als in die van mijn collega’s zijn er talloze voorbeelden te noemen waarin leerlingen die door kennis maken te met klassieke muziek een heel nieuwe wereld ontdekken waar ze van onder de indruk zijn. Bijvoorbeeld leerlingen die in een schoolkoor genieten van het zingen van klassieke muziek en die, door met de muziek aan de slag te gaan, de muziek leren waarderen en vervolgens niet meer los kunnen laten. Simpelweg omdat het te mooi en te bijzonder is om er geen aandacht aan te besteden. Of leerlingen die in de les kennis maken met het orkest en erachter komen dat klassieke muziek ook in films en reclames voorkomt en daardoor de muziek met heel andere ogen bekijken en vooral ook beluisteren. Of leerlingen die voor het eerst de Matthäus Passion horen en na zich erin verdiept te hebben aangeven dat ze nog nooit zoiets bijzonders of moois hebben gehoord.

Toch zou ik mijn leerlingen niet snel meenemen naar een klassiek concert – bang dat hun vooroordeel over klassieke muziek en klassieke concerten bevestigd wordt. Daarom wil ik een klassiek concert organiseren die past bij de leerlingen, die aansluit bij hun belevingswereld.
Dit concert komt niet uit het niets, maar is een product van mijn afstudeeronderzoek.
Door verschillende literatuur te bestuderen over dit onderwerp en experts in het werkveld te vragen naar hun ervaring heb ik een concert ontworpen wat echt past bij de jongeren.
Ook met de jongeren zelf heb ik gesproken en gevraagd hoe zij een concert zouden vormgeven

#Classic! is het product van dit onderzoek. Het concert ga ik met de jongeren evalueren en de uitkomsten worden in het onderzoek verwerkt. Wat spreekt jongeren wel en niet aan in een concert? Wat kunnen koren/orkesten/programmeurs doen om hun concert aan te passen aan deze doelgroep? Ik hoop dat aan de hand van dit onderzoek vele klassieke concerten voor jongeren zullen worden georganiseerd.

Scroll Up